Ćwiczenie logopedyczne

Metoda terapii mowy powinna zawierać takie formy ćwiczeń i rozmaitych oddziaływań, które stanowią trening obszarów mózgu odpowiedzialnych za mowę. Te formy ćwiczeń i działań muszą bezpośrednio wiązać się z mową i są możliwe do wprowadzenia nawet tam, gdzie mowa jest w stadium zerowym.
Małgorzat Młynarska, Tomasz Smreka
„Psychostymulacyjna metoda kształtowania i rozwoju mowy oraz myślenia”

ćwiczenia logopedyczne - śpiewająca dziewczynka
Ćwiczenia logopedyczne mają na celu usprawnienie, niwelowanie problemów oraz stymulację prawidłowego rozwoju mowy.

Wśród ćwiczeń logopedycznych stosuje się:
  • ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne,
  • ćwiczenia wspomagające rozwój mowy dziecka,
  • ćwiczenia słuchowe,
  • ćwiczenia oddechowe,
  • ćwiczenia artykulacyjne,
  • rymowanki i wierszyki logopedyczne,
  • gry i zabawy logopedyczne,
  • a także wiele innych metod i technik dobranych odpowiednio do konkretnych problemów, zaburzeń lub wad logopedycznych.

Wierszyki dla dzieci

Mały człowiek ma trudne zadanie do wykonania – opanowanie mowy.
D.E. Wiliams

Aby umilić wizytę logopedyczną oraz urozmaicić metody terapeutyczne, jednym ze stosowanych elementów terapii logopedycznej są wierszyki dla dzieci.
Odpowiednio dobrane rymowanki pozwalają realizować naukę poprzez zabawę, skutecznie zapobiegając bądź korygując powstałe wady wymowy.

Oto przykładowe wierszyki i rymowanki logopedyczne:

"Gawron"
Czarny gawron czarny, czarne piórka ma,
czarny ma ogonek, czarne skrzydła dwa.
Czarny gawron czarny, czarne dzieci ma!
Co im na śniadanie dzisiaj rano da?...
R. Pisarski

"Gruszki i muszelki"
SZA, SZA, Szymek ma,
SZE, SZE, muszle dwie
SZY, SZY gruszki trzy
SZU, SZU, wpadły mu
SZO, SZO, aż na dno
Do koszyka szarego.
(Autor nieustalony)

"Żuk do żuka"
Rzecze żuk do żuka:
„Czego pan tu szuka? - może pożywienia:
rzepy, żołędzi, rzodkiewek,
a może jarzębiny czerwonej?”
„Nie, ja szukam narzeczonej”.
A. Chrzanowska

"Zagubione „z”"
Gdzieś się “z” zawieruszyło,
zabłąkało, zagubiło.
Może je koza zajada
myśląc, że to sałata.
Może je zebra ukradła,
szukając “z” z abecadła.
Może jest w zabawkach Zosi,
poszukajmy, Zosia prosi.
A. Chrzanowska

"Lale Toli"
Ala, Ela, Ula, Ola-takie lale
ma dziś Tola.
Tola lubi swoje lale, śpiewa dla nich: lu, li, la, le.
Luli, luli, la, śpij laluniu ma.
(Autor nieustalony)

"Trąbki Rysia"
Rysio cztery trąbki ma i na każdej pięknie
gra.
Na pierwszej gra: tra, tra, tra.
Na drugiej gra: tru, tru, tra.
Na trzeciej gra: tre, tre, tra.
Na czwartej gra: try, try, tra.
Rysio brata Jurka ma, razem z bratem gromko gra:
tra, tre, tra,
tra, tru, tra,
tre, tro, tra,
tra, try, tra.
Rysio cztery siostry ma, każda sama pięknie gra.
Marta gra: tru, tro, tra,
Renia gra: tre, try, tra,
Irka gra: try, tro, tra,
Krysia gra: tru, tre, tra.
Gdy rodzeństwo razem gra
słychać gromkie:
tram- tarara
trem- tarara
trym- tarara
trum- tarara
trom- tarara.
(Autor nieustalony)

"W Krakowie"
Na zamku w starym Krakowie
od wieków mieszkali królowie.
Korony na głowach nosili,
po pięknych komnatach chodzili.
Pod zamkiem w jaskini smok mieszkał.
On zjadał krakowskie dziewczęta.
Lecz szewczyk Skuba go zabił
i Kraków od smoka wybawił.
(Autor nieustalony)